فتوای صحابه و اهل علم در کافر بودن ترک کننده ی نماز
به قلم: مولوی نذیر احمد بلوچ
به دلیل دوری بسیاری از مولوی ها از الدله الفقه امام ابوحنیفه و کنار زدن بسیاری از آیات و احادیث و اقوال صحابه ما شاهد انحرافات آشکاری در میان قوم حنفی مذهب خود هستیم که یکی از آنها ترک کردن نماز و سهل انگاری در برابر ترک کننده نماز است.
در این زمینه به ذکر چند قول می پردازیم تا بدانیم که ترک کردن نماز چه جرم بزرگی است:
- عن بريدة قال: قال رسول الله صلى الله عليه وسلم: « العهدُ الّذي بيننا وبينَهمْ الصلاةُ ، فمَنْ تركَها فقدْ كفَرَ.[1]
امام احمد بن حنبل می گوید: کسی که نماز نمی خواند؛ کافر و مرتد است و اگر توبه نکند و نماز نخواند؛ باید گشته شود و اعدام گردد، و امام مالک و امام شافعی می گویند: کسی که نماز نمی خواند فاسق است و کافر نیست، ولی اگر توبه نکند و نماز نخواند، باید کشته شود، و این حدّی است که در حق کسی که نماز نمی خواند باید اجرا شود، و امام ابوحنیفه می گوید: کسی که نماز نمی خواند فاسق است و اگر توبه نکند باید تنبیه و زندانی شود تا اینکه توبه کند و نماز بخواند.
حالا دیدگاه این ائمه در مورد جایگاه حدیث چیست؟
- أبو حنيفة : “ما جاء عن النبي صلى الله عليه وسلم فعلى الرأس و العين “
- مالك :”ما من أحد إلا و يؤخذ من قوله ويرد إلا صاحب هذا القبر ” و أشار بيده إلى قبر النبي صلى الله عليه وسلم
- الشافعي : “إذا صح الحديث فهو مذهبي “
- أحمد :” لا تقلدني ، ولا تقلد مالكًا ، ولا الشافعي ، ولا الأوزاعي ، ولا الثوري ، وخذ من حيث أخذوا “
پس رای 4 مذهب بر احادیث صحیح است.
- عمر بن الخطاب رضي الله عنه میفرمایند: اسلام ندارد کسی که نماز نمي خواند![2]
- عبدالله بن شقیق رضی الله عنه میفرماید: اصحاب رسول الله ترک هیچ عملی را جزء نماز کفر نمیدانستند.[3]
اگر این حکم در مورد تارک نماز را بیان کنی ممکن است به انواع تهمتها متهمت کنند اما صلاح ما در پیروی از حق و شریعت است.امام شافعی رحمه الله می فرماید: راهی برای در امان ماندن از [آزار] مردم نیست،بنابر این ببین صلاحت در چیست، همان را بگیر[4].
بیماری ترک نماز مثل سایر بیماری ها تنها با شریعت درمان می شود نه سخنان بشر.
[1] رواه صحیح الترمذي 2621 وصحیح النسائي 462 وصحیح ابن ماجه 891
[2] رواه المروزي فی قدرالصلاة (879)/2)
[3] ترمذی ۲۶۲۲، تعظیم قدر الصلاة ص۹۴۸
[4] سیر أعلام النبلاء: ٥٢/١٠